Welcoming days & eerste lessen

22 september 2017 - Antwerpen, België

Hi everybody!

De eerste twee weken zijn voorbij gevlogen! Ik ga gewoon verder waar ik de vorige keer gebleven was. De dinsdagavond kreeg ik een berichtje van Suzanne. Wij hadden namelijk tegelijkertijd een mailtje gekregen met de vraag of wij op de donderdagochtend wilde kennismaken met de coördinatoren van SocialWork. Zij vroeg of ik ook TJC (toegepaste jeugdcriminologie) ging studeren. We kwamen erachter dat we hetzelfde gingen doen en dat schepte direct een band! De volgende ochtend zouden de welcoming days beginnen en wij hadden met elkaar afgesproken op campus zuid. In de ochtend hebben we een informatiebijeenkomst gehad en een kleine rondleiding door campus zuid. Eigenlijk zitten alleen Suzanne en ik daar, de rest zit op andere campussen in Antwerpen. In de middag werden we verdeeld in groepjes die zij al voor ons hadden gemaakt. Dit was heel leuk, om zo weer nieuwe mensen te ontmoeten! De hele middag heb ik toen door Antwerpen gewandeld in speurtocht vorm. Ondertussen werd er goed voor ons (Erasmusstudenten) gezorgd omdat wij al ontbijt en lunch hadden gekregen en ook aan het einde van de speurtocht wachtte weer 2 gratis drankjes op ons. Toen ik 's avonds thuis kwam ben ik behoorlijk snel in slaap gevallen.

De donderdagochtend heb ik samen met Suzanne onze aanspreekpunten/begeleiders ontmoet en hebben wij onze collegekaart gekregen. Daarna zijn we aangesloten bij de planning van de welcoming days (de andere studenten hadden een crash course Dutch) en hebben we patattekes als lunch gekregen. Daarna nog twee informatiebijeenkomsten, met een leuke goodiebag waar onder andere een I *Heart* ESN Antwerp shirt in zat. Het was deze dag alleen super slecht weer dus toen ze weer een activiteit in de stad hadden zijn Suzanne en ik maar weg gegaan, het regende écht heel hard.

De vrijdag, zaterdag en zondag zijn mijn ouders op visite geweest! Dit was gewoon echt heel gezellig en fijn! Ze hebben kunnen zien waar ik woon en we zijn op de zondag ook nog naar een festival in de buurt geweest. Zondag was het 'autoloze' zondag in Antwerpen.

De maandag begon mijn eerste lesweek! Ik kon lekker in komen want mijn lessen begonnen pas om 14.00uur en ik had 2 hoorcollege's. Ik kon dus niets doen en luisteren. Álle lessen duren hier 2 uur en ik had dus les van 14.00 tot 18.00uur. Het waren de lessen transculturele hulpverleningsmodellen en opgroeien en opvoeden in armoede. 'S avonds ben ik met mijn Portugese huisgenoot Benedita, Mei en Maria nog even thee gaan drinken bij een pub in de buurt.

De dinsdag was een héle lange dag voor Suzanne en mij. We begonnen om 11.00 met de les LSCI, wat betekend life safety crisis intervention. Daarna om 14.00 vanuit partnerschap kijken naar kindermishandeling en als laatste om 16.00 een hoorcollege van transculturele uitdagingen over grenzen. Deze laatste les was echt super tof, want ik kwam tot de ontdekking dat deze les 2 periodes duurt, maar dat je aan het einde van periode 2, drie dagen naar het buitenland moet gaan om daar bij een instelling te kijken hoe de hulpverlening er daar aan toe gaat. Dat doe je in tweetallen en je mag zelf kiezen welk land en welke instelling. Zó vet. Daar heb ik dus echt al zin in! Daarna heb ik bij Suzanne gegeten en zijn we 's avonds doorgegaan om te gaan boulderen. Ik had daar afgesproken met een Spaanse jongen die wel mee wilde en dus hebben we met z'n 3'en lekker gesport!

De woensdag zijn we de dag ook weer begonnen om 11.00 met de les LSCI en 's middags weer een hoorcollege transculturele hulpverleningsmodellen. 'S avonds was het boardgamenight met mijn huisgenoten! Ik had allemaal spelletjes meegenomen uit NL en dit voorgesteld in onze 'kotgenoten groep' op facebook en dit was echt een ice breaker! Uiteindelijk had een andere huisgenoot Jungle Speed meegenomen en dat hebben we de hele avond gespeeld. Het ging er soms ook wel hard aan toe (tafel door de hele kamer omdat geen van beide wilde loslaten haha).

Donderdag hadden we maar één les (opgroeien en opvoeden in armoede om 11.00uur) en heb ik dus 's middags even mijn was kunnen doen. Wel gek zo in een wasserette maar het was allemaal prima. 'S avonds zijn Suzanne en Demi langsgekomen en heeft Suzanne verteld dat ze vanwege persoonlijke redenen stopt met dit avontuur. Wel ontzettend jammer, maar ook ontzettend knap dat ze voor zichzelf kiest. Ik ben dus alleen met Demi naar de welcome reception gegaan en daar ook weer súper veel nieuwe mensen ontmoet.

Vandaag had ik de laatste lesdag van deze week en wederom begon die weer om 11.00 met de les doelgroepgerichte activiteiten. Deze les is ook wel heel leuk, omdat we groepjes van 3 moesten vormen aan de hand van onze kwaliteiten en valkuilen en wat we van elkaar wilden leren. Dus gedurende de les hebben we allerlei creatieve dingen moeten doen om jezelf te uiten. En aan het einde moesten we dan degenen opzoeken waar wij deze periode mee willen samen werken. Ik vind het leuk dat deze docent het op die manier heeft aangepakt, want in Nederland wordt vaak gewoon gezegd; maar maar groepjes, zonder dat hier aandacht aan besteed wordt. Ik heb de dag afgesloten met de les vanuit partnerschap kijken naar kindermishandeling en voor de eerste periode zal mijn lesrooster er dan ook zo uitzien!

Het is wel grappig om nu al wat kleine verschillen op te merken tussen de Nederlanders en de Belgen. Je merkt het wanneer zij tijdens de lessen het woord nemen, soms versta je het gewoon écht niet omdat ze bijna allemaal heel zacht praten. Ook gebruiken ze soms woorden die ik niet begrijp (ook de docenten) en zeggen ze allemaal keiveel het woordje kei. Máár de lessen zijn echt super interessant en uitdagend. Vanavond ga ik naar een kroegentocht met Erasmus en morgen zie ik Peter alweer!

Sorry voor deze ontzettend lange blog, maar ik heb het deze twee weken gewoon héél druk gehad! Dat zal wel minder worden, dus de volgende blog zal wel niet zo lang zijn!

Heeeeel veel liefs en leesplezier!

Hilde

1. Grietje Kraster:
    22 september 2017
    Super interessant allemaal Hilde, volgens mij heb je er heel veel plezier in, en zit je helemaal op de goede plek. Veel succes !!!!!!