Terug van weg geweest!

24 oktober 2017 - Antwerpen, België

Hallo iedereen!

Long time no see! De laatste keer was... 4,5 weken geleden. In de tussentijd is er veel gebeurt en omdat het zo veel is ga ik snel doorheen! Dit is wel een goede reminder dat ik toch wat vaker iets moet schrijven. Anders is het in een keer zóveel.. Ik hoop dat de lengte van de blog niet afschrikt en veel leesplezier!

In de vorige blog gaf ik aan dat ik op kroegentocht ging. Nou die is geslaagd! Het was heel erg gezellig en de foto's zijn terug te vinden in het album Antwerpen :). De volgende dag kwamen Peter en Peter's ouders op visite! Peter is gebleven en we hebben de zondag uitgebrakt in het Middelheimpark (dit is een super groot park met allemaal beelden). Ik ben met hem mee terug gereden zondagavond omdat ik van maandag tot donderdag al(weer) vrij had. Je zult wel denken, de school net begonnen en nu alweer vrij.. Ja, ik heb gewoon mazzel gehad! Alle andere studenten gingen drie dagen op ethische bivak maar omdat ik het vak beroepsethiek niet heb gekozen hoefde ik dit niet te doen. Selma is op visite geweest in Zwolle en jawel... met geweldige timing is mijn prachtige nichtje Sophie geboren op 27-09-17! Ik was dus in Nederland en wij mochten direct langs komen 's avonds! Op de donderdagochtend ben ik terug gereisd want de gemeente Antwerpen had een festival georganiseerd speciaal voor studenten (kunnen ze in Zwolle een voorbeeld aan nemen). De vrijdag had ik les en ben ik 's avonds naar mijn eerste Belgische cantus geweest! Heel spannend, want ik ging alleen (ja, ik moet toch eerlijk zijn). Ik heb op de dag zelf héél spontaan nog een kaartje gekocht van iemand die ziek was geworden en uiteindelijk was het heel erg tof en gezellig! Ook hiervan komen foto's in het album te staan! Ik heb op de zaterdag eerst héél lang uitgeslapen en daarna heb ik nog geklommen met Angel.

Maandag begonnen mijn lessen weer en daar is niets aan veranderd. Ik ben nog even de stad in geweest en op de dinsdag had ik 'savonds een 'kotvergadering'. Op woensdag heb ik iets tofs gedaan! Ik heb bij een meisje gegeten die ik had ontmoet in de kroeg. We raakten aan de praat en het klikte goed! Zij zit hier bij een studentenvereniging en diezelfde week waren de ontgroeningen aan de gang. Ik had dus mazzel want er werd gekookt voor mij (en haar en haar verenigingsgenoten) door de porretjes (nieuwe vrouwelijke leden, de mannen noemen ze tijdens deze week schachten). Dit was heel gezellig!

En omdat er ook wat voor school gedaan moet worden tijdens mijn tijd hier, hebben twee andere studentes en ik de vrijdag een activiteit moeten organiseren voor de les doelgroepgerichte activiteiten. We moesten een lootje trekken en daaruit bleek dat we een activiteit voor ouderen uit een woonvoorziening moesten organiseren. De voorwaarde was dat dit iets audiovisueel moest zijn. Wij hebben daarop besloten een soort uitbeeld spel te doen waarbij ze het konden raden door op zo'n roltong te blazen.

Vrijdag zijn Gerco en Peter op visite geweest en zijn we de stad in gegaan! Gerco was jarig zaterdag en wat een random avond was dat.. In ieder geval geslaagd, maar door die 1L cocktails voor 10 euro en de laatste kroeg (die foto's voor de randomheid) waren we de volgende dag toch wel een béétje brak (ook al wil Gerco dit niet toegeven, dat krijg je als je een jaar ouder wordt). Wederom weer met Peter mee gereden in verband met een crematie binnen de familie op de maandag. Dinsdag en woensdag weer vol aan de bak voor de studie en op donderdag wilden Angel en ik weer klimmen. Voor het klimmen gingen we samen lunchen bij Falaffeltof in het centrum. Het is ongeveer 25 minuten fietsen naar de klimhal (vanaf het centrum) en toen we aankwamen bleek de klimhal op donderdag pas om 17.00 open te gaan! Jammer, maar we hadden tenminste het broodje falaffel er weer afgefietst haha.

Op de vrijdag wéér terug naar Nederland. Dit keer voor Peter zijn Thunderstruckfestival! Vermoeid na de reis, maar ook dit was weer heel tof! Ik ben heel trots op hem, hij en de anderen hadden dat écht goed geregeld! Zaterdag op verjaardagsvisite geweest bij Lenie (Peter's moeder) en zondag op kraambezoek bij Sophie! Heerlijk! Heel erg leuk zo'n kleintje in de familie en ik ben blij dat ik daar toch zo van kan meegenieten ook al woon ik nu even tijdelijk in België.

Op de maandag was ik terug in Antwerpen en omdat ik hier ook gewoon mijn was moet doen, ben ik naar de wasserette gegaan en heb ik tegelijkertijd ook wat kunnen werken voor school. Ik had die woensdag namelijk mijn allereerste deadline voor het vak kindermishandeling. Ik had mijn die week ingeleverd en had direct op vrijdag mijn ronde tafelgesprek. Ik moest samen met 4 anderen verantwoorden hoe ik de casus die we hadden gekregen had aangepakt en alle klasgenoten (stuk of 15) konden ons dan vragen stellen. Ik vond dit wel echt heel spannend, maar ik denk dat het wel goed ging. Wij krijgen voor dit vak nog een mondeling in de examenweek en dan wordt er van je verwacht dat je vanuit het rondetafelgesprek informatie meeneemt om eventueel je opdracht nog aan te passen. 'S avond heb ik weer geklommen met Angel! Dit keer had hij een klasgenoot meegenomen en ik ook. We zijn daarna met z'n 4en de kroeg in geweest.

De dag erna, de zaterdag ben ik een dag naar Gent geweest! Ik zou met Nathan, Benedita en Angel een dag naar Gent gaan. Dit hebben we ook gedaan maar toen we op het station waren kwam Angel al een klasgenoot van hem tegen. Zij bleek uit Nederland te komen, wat ik wel leuk vond. Eenmaal in de trein bleek dat er wegens een 'persoonsongeval' super lange vertraging was. We moesten toen via andere routes en hebben er wel 2 uur extra over gedaan. In de tussentijd kwam ik erachter dat Ingrid (het Nederlandse meisje uit Angels klas) uit Zwolle kwam en dat we zelfs 2 dezelfde mensen kennen! Ik wil hiermee aangeven dat de wereld eigenlijk best klein is haha). In Gent aangekomen is Angel met zijn klasgenoten mee gegaan (3 meiden) en ik met Benedita en Nathan. Wij hebben 2 musea's bezocht en hebben later de anderen weer opgezocht! Deze dag was echt vol met verrassingen maar wel heel gezellig!

Deze week staat in het teken van school en daarna vakantie! Ik heb vandaag (dindag) een mondeling examen gehad en hiervoor moet ik morgen een reflectieverslag aanleveren. Daarmee heb ik al één vak definitief afgerond (als ik niet 'gebuist' wordt, zoals ze dat in België zeggen, haha). Dit gesprek voeren vond ik echt heel spannend. Voor enkele weken lang hebben we elke les rollenspellen geoefend en de 6 interventies die je bij dit gesprek kunt inzetten. Je krijgt een blinde casus op je examen en je speelt dit met een klasgenoot. Ook moet je een keer de cliënt spelen. Die casussen zijn soms best heftig en ook het spelen van een cliënt kan soms best pittig zijn haha. Gelukkig heb ik heel veel goede feedback gekregen en ik denk daarom ook wel dat ik het wel haal. Ik ben vanavond naar een theatervoorstelling geweest op het KdG en morgenavond moet ik naar een verplichte workshop. 'S avonds ga ik dan naar een party van een klasgenoot! Verder heb ik nog niet zoveel gepland, behalve zondagavond dan heb ik een halloweenparty!

In de tussentijd zie ik mijn Portugese huisgenoot veel. We zien elkaar vooral 's avonds en eten dan soms samen of zitten gewoon gezellig beneden te kletsen. Dat eten lukt namelijk heel vaak niet omdat zij echt pas om 8 uur eet. Af en toe komt er een andere huisgenoot bij zitten maar over het algemeen zijn het vaak Benedita en ik. Ook gaan we nu steeds vaker samen naar een cafétje om daar samen te studeren.

Voordat ik hier kwam studeren was ik bang (gemaakt) dat het leggen van contacten met de Belgische studenten hier stroever zou verlopen omdat ik geen vaste klassen en docenten heb. Ik merkt gelukkig dat dit meevalt en dat ik ook op school steeds beter aansluiting vind! Ik heb de mazzel dat er hele toffe Nederlandse studenten (maar ook Belgische hoor) zitten die mij wel meetrekken in alles!

Ook wil ik nog even vertellen (omdat ik er zo enthousiast over ben haha) dat ik eind januari als opdracht voor een vak een buitenlandse reis moet maken waarbij een andere student en ik 3 dagen gaan meelopen in een organisatie. Je mag zelf weten welk land en zelf weten welke organisatie (binnen het werkveld van de opleiding natuurlijk). Hoe vet is dat! Yusra en ik, het meisje waar ik een duo mee vorm zitten op dit moment aan Hongarije, Tsjechië of Kroatië te denken, maar wanneer er meer duidelijk is vertel ik dat natuurlijk ook weer in een blog!

Heeel erg bedankt voor het lezen en heerl veel liefs,

Hilde

1. Lenie tielbeek:
    25 oktober 2017
    Lieve Hilde , Dit is weer een prachtige blok . Wij hebben dit met heel veel plezier gelezen en fijn dat je ,je plekje in Antwerpen hebt gevonden ! Toi,Toi,Toi met je opdrachten . Heel veel liefs van Bernie en Lenie
  2. Selma:
    25 oktober 2017
    Je hebt het fijn naar je zin lees ik wel hillie!
    Leuk geschreven hoor! Ben weer benieuwd naar je volgende blog!
  3. Dia Feith:
    25 oktober 2017
    Hallo Hilde wat een leuk verhaal zo te lezen heb je het daar erg naar je zin gelukkig maar en fijn dat het met je studie ook goed gaat gr liefs DIa
  4. Rosan:
    28 oktober 2017
    Leuk om te lezen. Je beleeft erg veel daar in Antwerpen. Tof dat je deze kans hebt gepakt en al je belevenissen met ons wilt delen :) Succes met je examens alvast! ;-)