Düsseldorf

25 november 2017 - Antwerpen, België

Hello everybody!

In het weekend van 25 en 26 november ben ik in Düsseldorf geweest! Deze reis werd georganiseerd door Karel de Grote en was open voor zowel Erasmus studenten als "gewone" studenten. In eerste instantie had ik mij alleen aangemeld voor deze reis, maar ongeveer 3 weken voor vertrek heb ik mijn Portugese huisgenoot, Benedita, weten over te halen mee te gaan! In de week voordat we zouden vertrekken kwam ik er per toeval achter dat er zelf 2 klasgenoten van mij meegingen, daardoor kreeg ik er nog meer zin in!

Zaterdag ochtend zijn Benedita en ik vroeg op gestaan omdat we om kwart over 7 moesten verzamelen op een parkeerplaats vlakbij mijn campus. We zouden ontbijt krijgen (we kregen één croissant haha) en mochten na een poosje instappen. Na wat vertraging konden we om 8 uur eindelijk vertrekken en zijn we rond half 11 aangekomen bij het open lucht museum Insel Hombroich. Hier kregen we een rondleiding door de verschillende gebouwen en hadden we daarna tijd voor ons zelf. Samen met Chaima en Benedita heb ik rondgelopen en omdat Benedita haar camera mee had hebben we hier ook nog wat mooie foto's gemaakt. Ook mochten we (gratis) lunchen bij dit openlucht museum. We kregen brood, gekookte aardappel en 3 verschillende dressingen voor op brood. Een soort perenpapje, iets wat op creme fraiche leek en groene kruiden om erdoor te doen. Om deze reden was ik blij dat ik wat extra brood gesmeerd had want dit was niet aan mij besteed haha.

Hierna gingen we de bus in en werden we aan de zijkant van het centrum van Düsseldorf afgezet! We hadden vrije tijd! Chaima en mijn andere klasgenoot en zijn vriendin wilden met een groepje naar de Primark, maar Benedita en ik wilden graag over de kerstmarkt lopen. We zijn dus uit elkaar gegaan en hebben Benedita en ik  eerst voor onszelf ein bratwurst im brötchen gekocht! Dit had Benedita nog nooit gegeten, voor haar dus de eerste keer. En ze vond het lekker! Ook heeft ze nog een negerzoen (of zoals het nu heet een chocokus) geproefd, omdat dit iets was dat ze ook nog nooit had gegeten. Zij had een kerstcadeautje (handschoenen) gekocht voor zichzelf (met het geld van haar vader, omdat die het haar dan met kerst cadeau ging geven) en ik eentje voor mijn moeder (een olifantje waarvan je in de staart een foto kon doen). Uiteindelijk zijn we terug naar de bus gegaan en gingen we naar het hotel.

In de bus hadden we al gehoord dat we een upgrade hadden gekregen. We zouden in een hostel slapen maar dit ging niet meer door. In plaats hiervan zouden we verblijven in een hotel. Benedita en ik deelden en kamer, super chill. We hadden héél even de tijd om ons op te frissen, van kwart over 4 tot 5 uur en daarna gingen we door naar het avond eten. In de bus moesten we al de keuze maken of we pizza, pasta of curry wilden. Wij zijn natuurlijk voor curry gegaan! Het was wel wat lastig voor Benedita om dingen mee te krijgen, want de anderen praatten gewoon Nederlands met elkaar.

Als afsluiter zijn we die avond in het reuzenrad geweest met de hele groep. Met 80 mensen in de rij en dan het reuzenrad in! Gelukkig hadden ze meerdere opstap plekken. Ik ging samen met Benedita, Chaima (klasgenoot), Arne (klasgenoot) zijn vriendin en een jongen die we onderweg hadden opgepikt en die zich ook alleen voor dit weekend had opgegeven. Ook dit was weer een eerste keer voor Benedita, die nog nooit in een reuzenrad had gezeten! We maakten wel 4 rondjes en uiteindelijk hebben we de avond afgesloten met wat Glühwein en warme chocomelk. Omdat het heel druk was op de kerstmarkt zijn we de ene helft van het groepje kwijtgeraakt en zijn Benedita, Chaima en ik maar met z'n drieën verder gegaan. We hadden om half 11 bij het reuzenrad afgesproken om daarna met z'n allen op de metro te stappen. Toen om stipt half 11 op de afgesproken plek aankwamen bleek dat de groep al was vertrokken :(. Na veel gebel (ze bleken al 10 minuten onderweg naar de dichts bijzijnde metrohalte dus hoezo half 11 afspreken..) konden we met de hele groep de metro in. Zelf de metrotickets zijn voor ons betaald. Eenmaal thuis direct douchen en naar bed, want de dag erna zou weer net zo druk worden!

Vandaag zouden we naar het museum gaan (K21) en een boottocht maken! Het museum was echt gaaf, héél groot en we hadden niet genoeg tijd om alles te zien. De hoofdattractie was een kunstwerk van Tomas Saraceno "in orbit". Een grote stellage aan het plafond waar je op kon lopen. 25 meter hoog en zonder touw staan in de lucht. Dit was een kunstwerk waar je lang voor in de rij moest staan, uiteindelijk hebben we hierdoor met hetzelfde groepje als de avond ervoor (reuzenrad) de bus gemist en zijn we daarna gaan wandelen terug naar de stad. We moesten namelijk om 2 uur weer verzamelen voor een boottochtje door de Rijn!

Na de boottocht, die echt vet was, maar ook koud, hebben we afgesloten met een groepsfoto en een warme chocomelk. Het weekend zat er al weer op, maar jeetje wat ontzettend vet. Zoveel gedaan en gezien en gewandeld en zoveel eerste keren ook voor Benedita. Ik vond het echt leuk om haar reactie te zien op alles omdat zo'n kerstmarkt als in Düsseldorf niet in Lissabon is.

Rond 8 uur waren we thuis en kapot, dus snel slapen want de volgende dag hadden we gewoon weer lessen!